2. Kruispunten zonder borden of markeringen
In deze “naakte kruispunten” (die je vaak in woonwijken vindt), gelden de basisregels:
- Geen borden? Dan rechts gaat voor.
- Jij bent een bestuurder, ook al sta je op twee wielen. Dus deze regel geldt ook voor jou.
Let op: Fietsers zijn ook bestuurders, voetgangers niet. Die hoef je dus niet per se voorrang te geven – maar blijf sociaal en veilig rijden.
3. Voorrang bij rotondes
Rotondes zijn tricky, zeker op de motor. De basisregel:
- Borden en haaientanden bepalen de voorrang.
- In Nederland geldt meestal: verkeer op de rotonde heeft voorrang.
Extra tip: Zorg dat je op de motor zichtbaar blijft bij het naderen van een rotonde. Gebruik je knipperlicht goed en neem je positie bewust in.
4. Voorrang en inhalen
Inhalen bij een kruispunt is een no-go — tenzij je een tweewieler inhaalt. Maar let op:
- Als jij als motorrijder wordt ingehaald op een kruispunt, en er ontstaat een botsing, dan kan je juridisch slechter uitkomen. Neem nooit onnodige risico’s.
5. Voorrang krijgen ≠ voorrang nemen
Misschien wel de allerbelangrijkste regel: zelfs als je voorrang hebt, betekent dat nog niet dat je het moet nemen.
Zeker op de motor: als je twijfelt of die auto je heeft gezien? Laat gaan. Jouw veiligheid is belangrijker dan gelijk krijgen.
🛠️ Oefenen?
Wil je zeker weten dat je deze voorrangssituaties echt onder de knie hebt? Tijdens onze motor theoriecursus van één dag leer je dit soort situaties herkennen, begrijpen én toepassen – op een manier die blijft hangen.